Falafel vind ik een perfect ingrediënt om een heerlijke vegetarische maaltijd mee te maken.  Ik maak de pita falafel zelf graag ‘monkey platter style’: een grote plank met daarop alle toppings, zodat iedereen zijn eigen pita kan samenstellen. Ideaal met kinderen; jij bepaalt dat er gezond wordt gegeten en je kind heeft het gevoel dat ie zelf kiest wat ie eet :). Met de falafel monkey platter kun je oneindig variëren naar je eigen smaak.

[ingredients title=”Dit heb je nodig”]

  • Pita broodjes (1 à 2 per persoon)
  • Falafelballetjes (ongeveer 3 à 4 per pitabroodje) van de supermarkt, of ook makkelijk zelf te maken

Toppings

Maak een keuze uit onderstaande:

Online cursus Vaker Vega

Wil jij vaker vegetarisch eten?

Maar weet je niet waar je moet beginnen?

Of heb je niet genoeg inspiratie?

✓ Of weet je niet hoe je het kunt volhouden?

✓ Ben je bang om vlees te missen?

Doe mee met de online cursus Vaker Vega. Ik leer je in 5 weken alles wat je nodig hebt om vegetarisch eten in te passen in jouw leven.

Online cursus vegetarisch eten

  • Tomaten
  • Augurk
  • Komkommer
  • Paprika
  • Rode kool
  • Rode ui
  • Feta
  • Bietjes
  • Sla

Saus

  • 150 ml Griekse yoghurt
  • Halve komkommer
  • 1 Teentje knoflook
  • Zout
  • Peper
  • Chilisaus

[/ingredients]

[directions title=”Zo maak je het”]

  1. Snij de toppings en leg ze allemaal op een grote plank. Het staat leuk als je de verschillende kleuren groente afwisselt.
  2. Maak de tzatzikisaus door de halve komkommer te schillen en te raspen. Voeg deze toe aan de yoghurt, samen met een fijngesneden teentje knoflook. Breng de saus op smaak met zout en peper en doe het in een schaaltje. Doe ook de chilisaus in een schaaltje.
  3. Bak de pitabroodjes in de oven of broodrooster en leg ze naast de toppings op je plank.
  4. Bak de falafel in een pan en leg ze vervolgens op de plank. Klaar! Zet de monkey platter en de sausjes op tafel en smullen maar!

[/directions]