Op vakantie met de elektrische auto

We hebben het gedaan: onze eerste vakantie met een elektrische auto. We zagen er eerlijk gezegd een beetje tegenop. We houden ervan om met zo min mogelijk stops naar onze bestemming te rijden, en met een elektrische auto is dat toch anders. Hoeveel extra reistijd zouden we hebben? Zouden we wel makkelijk een laadpaal vinden? En hoe zouden de kinderen het volhouden?

Nu de reis achter de rug is, deel ik graag onze ervaringen, inclusief ons reisschema. Wat viel mee, wat viel tegen, en welke tips hebben we voor anderen die ook met een elektrische auto op vakantie willen?

Waarom is een elektrische auto duurzaam?

Een elektrische auto past perfect bij een duurzamere levensstijl en bij mijn motto: ‘groener genieten’. Door elektrisch te rijden, verminder je de uitstoot van CO2 en andere schadelijke stoffen, wat beter is voor het milieu en de luchtkwaliteit. Bovendien rijden elektrische auto’s vaak op hernieuwbare energiebronnen, zoals wind- en zonne-energie, wat bijdraagt aan het verminderen van onze afhankelijkheid van fossiele brandstoffen. Daarnaast is een elektrische auto stil en energie-efficiënt, wat zorgt voor een relaxte rijervaring en helpt om bewuster om te gaan met je energieverbruik. Zo draag je met je reis bij aan een schonere en duurzamere toekomst. Elektrisch rijden is zeker nog niet optimaal duurzaam. Zo is de productie van de batterij nog behoorlijk vervuilend. Maar voor nu ben ik toch wel blij met deze duurzamere optie van reizen.

E-book

12 vega(n) kerst recepten

Keuze uit: 2 voorgerechten, 2 hoofdgerechten, 2 nagerechten en 6 bijgerechten.

makkelijk te meal preppen; voor een stressvrij kerstdiner

9 vegan en 3 vega recepten met vegan opties

Voor slechts 5,99 ipv 7,99

inclusief 7 tips voor een duurzaam kerstinder

Onze zorgen over reizen met een elektrische auto op vakantie

Voor vertrek maakten we ons zorgen over een paar dingen:

  • Hoe weet je waar je moet laden?
  • Rijen bij de laadpalen: Moeten we in de rij staan om te kunnen laden?
  • Extra reistijd: Hoeveel langer zijn we onderweg met al die laadstops?
  • Beschikbaarheid van laadpalen: Vinden we op tijd een laadpaal, of komen we met een lege batterij te staan?
  • Laadtijd: Hoe lang duurt het om de auto weer op te laden?
  • De kinderen: Houden ze de extra stops vol of worden ze er onrustig door?
Tips voor reizen met elektrische auto
Elektrische auto laden

Ons reisschema met de elektrische auto: van Nederland naar Frankrijk, naar Italië en weer terug

We reden met een Skoda Enyaq IV80, met een fietsendrager met twee racefietsen op de trekhaak.

We hadden 3 weken vakantie en verbleven 1 week in de Franse Alpen, 1 week in de Vercors in Frankrijk en 1 week in Carezza (Italiaanse Dolomieten). Hier is hoe onze reis verliep:

Week 1 – eerste vakantie met elektrische auto

  • 13 juli: Lent – Macon (810 km)
    We vertrokken vanuit Lent en legden 811 km af naar Macon. Onderweg stopten we drie keer om te laden bij een snellader langs de snelweg, in combinatie met een picknick en plaspauzes. We hebben geslapen in een hotel langs de snelweg, dat we tijdens de reis boekten. Het hotel lag op een Aire (Franse snelweg rustplaats). We laadden de auto eerst op aan een snellader op een Aire aan de andere kant van de snelweg. Via een luchtbrug staken we over naar het hotel.
  • 14 juli: Macon – omgeving Briançon (375 km)
    De volgende dag reden we verder richting de omgeving van Briançon, een rit van ongeveer 375 km. We laadden één keer op bij een snellader in Grenoble. Vanaf Grenoble fietste Eric met de racefiets naar de camping, terwijl ik met de kinderen met de auto verder reed.
  • Tijdens de week hebben we de auto 1x geladen bij een laadpaal bij de camping, zodat we weer met een volle accu onze reis konden vervolgen.

Week 2

  • 20 juli: omgeving Briançon – Vercors (200 km)
    Na een week in Briançon reden we verder naar de Vercors, een afstand van ongeveer 200 km. We laadden opnieuw in Grenoble bij dezelfde snellader als de week ervoor, hoewel dit niet per se nodig was. Maar er was een supermarkt bij de laadpaal, dus we hebben het nuttige met het aangename gecombineerd. Daarnaast was bij de nieuwe camping was geen lader beschikbaar, dus zo konden we nog even vooruit. Dit keer fietste ik vanaf Grenoble naar de camping, wat ook een leuke ervaring was.
  • Tijdens de week hebben we de auto 1x geladen bij een laadpaal in een nabij gelegen dorpje, zodat we weer met een volle accu onze reis konden vervolgen. Het laden hebben we gecombineerd met spelen bij een beekje en pizza eten :).

Week 3

  • 26 juli: Vercors – omgeving Brescia (550 km)
    De volgende lange rit was naar de omgeving van Brescia in Italie, een afstand van ongeveer 550 km. We stopten twee keer om kort te laden. We hebben overnacht bij een Agriturismo, om het echte Italiaanse gevoel te ervaren. Bij onze accommodatie konden we helaas niet laden.
  • 27 juli: Brescia – Carezza (230 km)
    Van Brescia reden we naar Carezza, een rit van ongeveer 230 km. We stopten één keer om te laden, omdat we niet met een volle accu vertrokken. Ik fietste van Brescia naar het eerste laadpunt in Pescierra. Deze snellader was bij een supermarkt, dus we hebben ook meteen boodschappen gedaan en zijn daarna met z’n allen verder gereden naar onze bestemming.
  • Tijdens de week in Carezza laadden we één keer bij de skilift in het dorp.

De terugreis

  • 2 augustus: Carezza – Nijmegen (980 km)
    De terugreis was een lange rit van ongeveer 980 km naar huis. We stopten drie keer om te laden, waaronder één keer bij een McDonald’s tijdens etenstijd. De totale reistijd van de terugweg was 12,5 uur. We hadden geen files en waren uiteindelijk slechts iets meer dan een uur langer onderweg dan met een benzineauto. Dat viel ons erg mee!

De meevallers van onze reis met elektrische auto

Veel van onze zorgen bleken gelukkig onnodig:

  • Laadpalen vinden: Ging vrij goed. Ik had de ABRP app (nospon) geinstalleerd om het laden en de route te plannen. Deze app plant het laden op basis van onze autogegevens. Ik had de app gesynchroniseert met de autocomputer, waardoor de app inzicht had in de actuele accustatus en bereik en daar het laadadvies op aanpast. Ook heeft de app actuele gegevens over de beschikbaarheid van de laadpalen. Zo voorkom je dus dat je in de rij moet staan. Dat werkte best goed!
  • Laadfaciliteiten langs de Route du Soleil: Verrassend goed. We hoefden nergens te wachten, en er waren genoeg snelladers bij de tankstations.
  • Snelladers: Met snelladers sta je echt niet lang stil. Gecombineerd met een plasstop ben je niet heel veel langer bezig dan met ‘gewoon’ tanken.
  • De kinderen: Met allebei een eigen luisterboek op de achterbank ging het super goed! Ze hebben heel wat boeken verslonden.
  • Wachttijd bij laadpalen: We moesten tijdens de hele vakantie maar één keer even wachten om te laden. Viel dus erg mee.
  • In één keer doorrijden: Uiteindelijk beviel het ons beter om, zoals op de terugweg, in één keer door te rijden in plaats van de reis op te splitsen in twee dagen. Wij vinden dat zelf fijner, omdat we liever één reisdag hebben en daarna volop kunnen genieten van de vakantie.

De tegenvallers van onze reis met elektrische auto

Niet alles ging vlekkeloos. Dit waren onze tegenvallers:

  • Laadfaciliteiten in Italië: Minder snelladers langs de snelweg. We moesten daar uiteindelijk van de snelweg af en laden op een afgelegen parkeerterrein zonder faciliteiten zoals toiletten. Dat was minder handig, vooral met kinderen. Ik weet niet of dit voor heel Italie geldt, maar wel voor het stuk waar wij hebben gereden.
  • Laden in Duitsland: Ook hier kon ik op een bepaald stuk geen geschikte laadpaal vinden langs de snelweg. Daardoor belandden we ’s nachts op een verlaten parkeerplaats met verdachte auto’s in de buurt. Dat voelde niet heel prettig. Niet bepaald een ontspannen stop, maar we moesten echt nog even 15 minuten aan de accu om het te kunnen halen tot huis.
  • Routeplanning: Ik vind het normaal gesproken heel fijn om te navigeren met Google Maps, maar ik vond daar geen goede ondersteuning voor elektrische auto’s. Misschien gebruikte ik het verkeerd, maar echt handig was het niet.
  • Laadapps: De app die ik gebruikte werkte goed voor het laden zelf, maar was minder accuraat in het berekenen van files en alternatieve routes dan Google Maps. Ik gebruikte dus zowel Google Maps, als de ABRP app.
  • Laadpas geweigerd: Soms werd onze laadpas geweigerd, waardoor we op zoek moesten naar een andere lader in de buurt.

Tips voor een soepelere reis met een elektrische auto

Tot slot nog een paar tips die de volgende reis hopelijk nog makkelijker maken:

  • Gebruik een gespecialiseerde app én google maps om je route en het laden te plannen: Wij gebruikten de ABRP-app (A Better Routeplanner)(nospon). Deze synchroniseert met de auto en heeft dus inzicht in actuele accustatus en bereik. De app berekent handig waar je het best kunt laden en tot welk percentage. Let op; ik vond dat deze app minder goed de files berekent dan Google maps. Ik gebruikte naast de ABRP app dus ook Google Maps om steeds even te kijken of we nog steeds de handigste route hadden.
  • Combineer laden met een uitje of functionele pauze: Probeer laadstops te combineren met iets nuttigs, zoals boodschappen doen, of te dineren.
  • Rijd niet te hard: Hoe harder je rijdt, hoe sneller de batterij leeg gaat en hoe vaker je moet laden. 120 km/u is een goede maximumsnelheid.
  • Laad niet altijd tot 100%: De laatste 20% laden duurt veel langer dan de rest. Overweeg om tot 80% of soms minder te laden om tijd te besparen. De ABRP app gaf ons goed advies hierin.
  • Houdt rekening met het weer: In de winter gaat de accu veel sneller leeg en moet je dus vaker laden. Wij weten nog niet zeker of we volgend jaar met de elektrische auto naar wintersport gaan.

Hopelijk heb je iets aan onze ervaringen. Heb jij nog tips voor onze volgende reis? Deel ze hieronder in de comments!

Tips voor reizen met elektrische auto
Navigeren met de laadapp en luisterboek