Babyhapjes

Ik zit er sinds kort weer midden in: de babyhapjes. Wat een bijzondere fase is dit toch; dat je mini melkmonstertje ineens groente en fruit gaat eten! Tegelijkertijd is het ook erg lastig, want hoe begin je met de babyhapjes? Eerst groente of eerst fruit? Wanneer mag je kind welke groente? Hoeveel eet je baby? Hoe maak ik de hapjes klaar? Hoe bewaar ik de hapjes? En wanneer mag je beginnen met brood? Wat een boel dingen om keuzes in te maken!

Met deze blog wil ik jou absoluut niet vertellen hoe het moet. Ik wil je mijn ervaringen delen en vertellen hoe wij het doen, in de hoop dat je er wat aan hebt. Laat ik voorop stellen dat ik absoluut geen expert ben op dit thema. Ik ben ‘slechts’ een moeder van 2 kinderen en dit zijn mijn ervaringen.

Wanneer beginnen met vaste voeding bij een baby?

Daar heb je het al. Wat een moeilijke vraag! De experts zijn het er niet over eens wanneer je moet beginnen met babyhapjes. Het consultatiebureau GGD Gelderland-Zuid adviseert om vanaf 4 maanden te beginnen met oefenhapjes, om alvast te wennen aan nieuwe smaken. Anderen adviseren juist om vanaf 6 maanden te starten met hapjes, zodat de baby fysiek voldoende is ontwikkeld om het nieuwe voedsel aan te kunnen. Het voedingscentrum adviseert tegenwoordig om te starten met babyhapjes tussen de 4 en 6 maanden.

Jouw Foxilicious account

Wil jij vaker vegetarisch eten? Ik inspireer je graag met lekkere en makkelijke vega(n) recepten met kidsproof tips. Maak een gratis account aan voor leuke extra's:

✓ Sla je favoriete recepten op in je eigen collecties

✓ Ontvang vega weekmenu's

✓ Beheer je account en ontvang extra's

Foxilicious foodblog recepten vegetarisch en vegan

Al met al denk ik dat je vooral moet kijken naar je baby. Is hij al geïnteresseerd in eten? Afhankelijk daarvan start je met 4, 4,5, 5, 5,5 of 6 maanden. Bij Joppe zijn we met 5 maanden begonnen met hapjes. Hij keek het eten uit onze mond, dus dat was voor hem het juiste moment. Bij Jolijn zijn we met 4 maanden al begonnen met hapjes. Zij was een hardnekkige flesweigeraar, dus het leek ons handig om al eerder wat anders dan melk aan te bieden, om haar te laten wennen aan andere dingen in haar mond dan een borst. En het heeft gewerkt :)!

Fruit of groente: Waar begin je mee?

Ook daar zijn de meningen over verdeeld. De een zegt dat je moet beginnen met fruit, omdat dat zoeter is en de kans groot is dat je baby dat lekker vindt. De auteurs van Easy Peasy zeggen juist dat je moet beginnen met groente omdat de leeftijd van 6-12 erg belangrijk is voor de smaakontwikkeling en het daarom goed is om zoveel mogelijk smaken aan te bieden. Zoete smaken vinden baby’s meestal direct lekker, terwijl ze vaker wat meer moeten wennen aan bittere smaken. Hoe meer smaken je aanbiedt, des te breder het smakenpallet van je baby. Easy Peasy raadt aan om 3 dagen achter elkaar dezelfde groente aan te bieden om je kind te laten wennen aan de smaak.

Bij zowel Joppe als Jolijn zijn we begonnen met het aanbieden van groente. De eerste groentes die ze hebben gegeten zijn wortel, courgette, pompoen, bloemkool, broccoli en paprika. Toen dat er eenmaal goed in ging, zijn we ook fruithapjes gaan geven. Te beginnen met banaan, appel en peer.

Babyhapjes: pureren of niet?

De Rapley methode is een tijd lang erg in geweest. Hierbij geef je je baby stukjes eten die hij zelf in zijn mond kan stoppen. Je moet hierbij wel goed opletten dat je kind niet stikt. Daarom adviseert het Voedingscentrum om met gepureerde hapjes te beginnen en deze steeds minder fijn te maken.

Wij hebben een combinatie gedaan van Rapley en pureren. We zijn begonnen met pureren en hebben bij Joppe het eten vrij snel heel grof geprakt. Jolijn krijgt nu (6 maanden) af en toe een stukje groente in haar hand, naast de gepureerde groente.

Wat mag een baby eten op welke leeftijd?

Ook hier lees je veel verschillende verhalen over. Voor groente en fruit gebruik ik zelf dit overzicht van Easy Peasy. De eerste groentesoorten die zij adviseren zijn bloemkool, broccoli, courgette, pompoen, rode bieten, spinazie, venkel, wortel en zoete aardappel. Zij adviseren vanaf 9 maanden om verder op te bouwen met artisjok, asperges, champignons, doperwten, kikkererwten, knolselderij, komkommer en tomaten.

Brood, pasta, aardappels en rijst worden door het consultatiebureau aangeraden vanaf 6 maanden. Het voedingscentrum adviseert deze vezels en granen vanaf 7 maanden.

Ook hierbij ben ik overtuigd dat je vooral naar je kind moet kijken. Ben je brood aan het eten en kijkt je kind het brood uit je handen en gaat het al goed met de groente, geef hem dan eens een broodkorstje om op te sabbelen. Merk je dat je kind buikpijn krijgt van vezels? Bouw dan wat rustiger op.

Hoe bouw je op van oefenhapjes naar een maaltijd?

Hier zijn zoveel verschillende theorieën over. De belangrijkste theorie vind ik dat je goed naar je kind moet kijken.

Wij zijn begonnen met een paar minilepeltjes groenten. Dat werd na een week een heel ijsklontje groenten en toen ging het vrij rap van een paar ijsklontjes naar 50 gram, 75 gram, 100 gram, 125 gram, 150 gram groenten. Bij Jolijn zitten we nu op 75-100 gram. Het consultatiebureau adviseerde afgelopen week bij de 6 maanden controle om vanaf nu op te bouwen to maximaal 200 gram. Ook bij Joppe ging dit redelijk vanzelf. In het begin had hij na een paar hapjes genoeg en later wilde hij gewoon steeds meer eten. Met 11 maanden at Joppe volledig met de pot mee. Bij de ene baby gaat dat sneller dan bij de ander. Het voedingscentrum adviseert een ander opbouwschema.

Babyhapjes uit een potje of zelf maken?

Tegenwoordig zijn er hele verantwoorde potjes op de markt, dus het is heus niet slecht om potjes te geven. Sterker nog, uit onderzoek is gebleken dat potjes even gezond, of zelfs gezonder zijn dan vers bereiden. Zelf kook ik voor onszelf elke dag vers en dat gun ik mijn kinderen ook. Ik vind ik het dusdanig weinig moeite om de hapjes vers te maken, dat ik nog nooit een potje heb gekocht.

Hoe maak je het jezelf makkelijk met het maken en bewaren van avondhapjes?

Je hebt een paar dingen nodig om babyhapjes te maken: een staafmixer, ijsblokjeshouder voor in het begin en voor later (na een of twee maanden oefenen) een vork en kleine opbergbakjes.

In het begin heb je maar kleine hoeveelheden groente nodig. Je kookt bijvoorbeeld een aantal wortels en pureert ze met de staafmixer. Voor de eerste dag hou je een halve tot hele eetlepel apart. De rest van de groente verdeel je over de ijsblokjeshouder en vries je in. Nitraatrijke groente kun je niet invriezen. Dus andijvie, spinazie en bleekselderij kun je alleen vers geven. Elke dag haal je één of meerdere groentenijsblokjes uit de vriezer. Doe dit met meerdere soorten groenten en je kunt zo een paar weken vooruit. Op een gegeven moment eet je baby 4 ijsklontjes of meer per keer. Vanaf dat moment is het handiger om kleine opbergbakjes te gebruiken voor het invriezen.

Na een paar maanden (ik vond dat verrassend snel gaan bij Joppe), komen er ook vezels en granen bij. Dit vond ik een makkelijke fase omdat ik voor onszelf elke dag zelf verse groenten kook. Als wij roerbakgroenten aten, at hij dezelfde groenten, maar dan gekookt. Met wat mie maakte ik daar een maaltijd van. Aten wij pasta met rode saus, dan maakte ik een klein pannetje zonder zout en kruiden en zorgde ik dat ik een paar porties maakte, zodat ik wat kon invriezen.

Ik kook de groenen meestal in de stoomoven, dan blijven de vitamines het beste behouden. Een pan werkt natuurlijk ook prima ;). Opwarmen doe ik trouwens in de stoomoven of au bain marie. Er zijn ook hele handige apparaten op de markt waarbij met een stoommandje en staafmixfunctie. Heel handig! Zeker als je op vakantie bent!

Dit is hoe wij het hebben gedaan bij Joppe en momenteel doen bij Jolijn. Hopelijk heb je er iets aan. Ik ben benieuwd hoe de hapjes vergaan bij jou en je baby!

Review

Reactie geven

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.