Vegan rosti scramble

          Zelfgemaakte rosti

Vegan kerst recepten

Wil jij dit jaar een vegan kerstmenu op tafel toveren? Kies dan voor een Foxilicious menu! Ik ben dit jaar aan de slag gegaan met het ontwikkelen van volledig plantaardige recepten. Ik weet namelijk als geen ander hoe lastig het kan zijn om een vegetarisch of zelfs vegan kerstmenu te maken. Ook ik ben ooit zo begonnen. Ik deel allemaal lekkere kerstrecepten met jullie. In deze blog lees je hoe je heel lekkere vegan rosti scramble kan maken. Maar ik heb nog meer lekkere vegan bijgerechten ontwikkeld:

Romige vegan polenta
Romige vegan polenta: polenta is een heerlijk glutenvrij alternatief voor aardappelpuree. Het wordt vaak gegeten in Noord-Italie en Oostenrijk. Dit recept is helemaal plantaardig en dus perfect voor een vegan maaltijd.
Bekijk recept
Zelfgemaakte vegan aardappelpuree met zwarte knoflook
Vegan aardappelpuree: de lekkerste aardappelpuree maak je gewoon zelf, zonder pakjes en zakjes. Dat is lekker én goedkoop. Deze aardappelpuree is extra lekker van smaak door de zwarte knoflook. Een perfect bijgerecht voor kerst.
Bekijk recept
Gegrilde pompoen uit de oven
Gegrilde pompoen uit de oven: Makkelijker en lekkerder wordt het niet. De pompoen smaakt extra lekker door de gekruide olie met chilipeper en kaneel.
Bekijk recept

Hoe zorg je ervoor dat je rosti goed lukt?

Door schade en schande ben ik wijs geworden. Ik wilde vegan rosti rondjes maken volgens traditioneel recept, dus zonder ei. Het zetmeel van de aardappels zou moeten binden, maar wat ik ook probeerde, de rosti rondjes vielen steeds uit elkaar. Daarom heb ik er vegan rosti scramble van gemaakt. Want als het mij zelf niet lukt na meerdere pogingen, dan is het ook geen goed Foxilicious recept. Het moet namelijk wel leuk en makkelijk blijven. De rosti scramble ziet er misschien iets minder fancy uit, maar hij is minstens zo lekker als een rosti rondje en hij kan niet mislukken!

Zelfgemaakte rosti
Vegan rosti scramble

Ingrediënten rösti scramble

  • 800 gram kruimige aardappels
  • 2 uien
  • zout
  • peper
  • olijfolie

Rosti scramble meal preppen

Er zijn twee manieren om deze vegan rosti scramble van tevoren te bereiden.

  • De eerste manier is om de aardappels alvast te schillen en raspen en deze te bewaren in een bakje met water. De ui kun je ook alvast fijn snijden. Bewaar de aardappel en ui in de koelkast. Giet bij de bereiding de geraspte aardappels goed af en dep af met keukenpapier of een schone theedoek, zodat de aardappels goed droog zijn.
  • De tweede manier is om de rosti volledig te bereiden en bij het kerstdiner op te bakken. Dit is ook een prima optie. Je hebt er dan nauwelijks werk aan bij het kerstdiner. Bak de rosti in wat olijfolie in een pan totdat het lekker is opgewarmd. Dit duurt een paar minuten.

Vegetarische kerstrecepten

Wil je een vegetarisch kerstmenu maken en heb je nog wat inspiratie nodig? Hieronder vind je de lekkerste vegetarische kerst recepten:

Zelfgemaakte rosti

Vegan rosti scramble

Vegan rosti scramble: het makkelijke en plantaardige alternatief voor rosti rondjes. Rosti scramble kan namelijk niet mislukken, rosti rondjes wel. Je maakt de rosti heel eenvoudig met aardappels en ui. Een perfect bijgerecht voor kerst.
Nog geen beoordeling
Voorbereidingstijd: 10 minuten
Bereidingstijd: 15 minuten
Totale tijd: 25 minuten
Gang: Bijgerecht
Keuken: Zwitsers
Trefwoord: Kerst, Kidsproof, Plantaardig, Rosti, Vegan
Porties: 4 personen

Ingrediënten

  • 800 gram kruimige aardappels
  • 2 uien
  • zout
  • peper
  • olijfolie

Instructies

  • Schil de aardappels, snij in vieren en rasp de aardappels met een grove rasp. Ik gebruik hiervoor de raspfunctie van mijn keukenmachine, maar het kan ook met een handrasp.
  • Schil de uien en snij fijn. Roer door de aardappels. Breng op smaak met zout en peper.
  • Verwarm een flinke scheut olijfolie in een pan. Doe de geraspte aardappels in de pan. Zet op middelhoog vuur en doe de deksel op de pan. Bak ongeveer 8 minuten. Roer goed door en bak daarna nog eens 8 minuten zonder deksel. Roer af en toe een beetje door. De scramble wordt goudbruin en de aardappels moeten gaar zijn. Breng op smaak met zout en peper.

Kidsproof tips

  • Deze ‘gebakken aardappels’ vinden kinderen vaak heerlijk. Doordat de ui fijn is gesneden valt het niet op tussen de aardappels. 

Voedingswaarden

Zout: 14mg | Calcium: 37mg | Vitamine C: 43mg | Vitamin A: 5IU | Suiker: 4g | Vezels: 5g | Kalium: 922mg | Calorieën: 185kcal | Enkelvoudig onverzadigd vet: 1g | Meervoudig onverzadigd vet: 1g | Verzadigd vet: 1g | Vet: 1g | Eiwitten: 5g | Koolhydraten: 40g | Iron: 2mg

Disclaimer

Dit recept kan affiliate links bevatten. Dit zijn links naar producten of websites, waarbij ik een kleine commissie krijg als jij via die link een aankoop doet. Hiervoor betaal jij niets extra’s. Het is eigenlijk de perfecte manier om Foxilicious te steunen, zonder dat het jou iets kost.

Heb je dit recept gemaakt? Super leuk!Maak een foto en deel deze op Instagram @foxilicious.nl en gebruik hashtag #foxilicious
Pin it Print
Bloemkool uit de oven Hele bloemkool uit de oven
Gegrilde pompoen uit de oven Pompoen stukjes uit de oven

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Beoordeling